Gå direkt till textinnehåll

Om #MinKlassiker

Vi på Santander Consumer Bank är stolt huvudsponsor till En Svensk Klassiker sedan 2016. Sedan starten av vårt samarbete har vi haft som mål att förverkliga idéer som kan inspirera och motivera till en hälsosam och hållbar livsstil.


 

Johan, Annie och Stephan - de 3 mentorerna

Genom En Svensk Klassiker kom vi på Santander Consumer Bank i kontakt med Stephan Wilson när en av våra ambassadörer, skidlegendaren Johan Olsson, gjorde sin första svenska klassiker 2017 tillsammans med oss. Samma år slog triatleten Annie Thorén klassiker-rekord och blev den snabbaste kvinnan att genomföra En Svensk Klassiker.

Då föll pusselbitarna på plats – en klassikerfrälst, en klassikerrookie och ett klassikerproffs skulle inspirera och stötta fler att investera i en hållbar livsstil genom En Svensk Klassiker.

En idé värd att förverkliga

Santander Consumer Bank och En Svensk Klassiker bestämde sig för att förverkliga Stephans idé, om att låta fler personer få uppleva hur träningen året runt och inför loppen kan förändra ens liv som det hade gjort för honom. Deltagarnas historia tillsammans med mentorernas stöd var en möjlighet att även inspirera andra och så föddes projektet och sociala media-serien Min Klassiker.

Under hösten 2018 började sökandet efter fyra personer som var beredda att anta utmaningen En Svensk Klassiker. Ansökningarna rasade in, nästan 900 personer sökte till den första säsongen av Min Klassiker. Efter många timmars brevläsning och många långa diskussioner föll valet på deltagarna Line, Michel, Susanne och Ulrica – alla med olika bakgrunder och träningserfarenheter, men med samma målsättning – att uppnå en livsstilsförändring.

De fyra deltagarna skulle genomföra Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet. Men det viktigaste var inte att klara loppen – det var resan dit som var den högsta vinsten.

I tio delar fick tittarna följa deltagarna genom träningsläger, förberedelser och lopp, i medgång och i motgång. Serien som till en början sändes på Facebook blev en succé och under hösten 2019 blev Min Klassiker en tv-serie som sändes på TV6 och TV3.

Efter första säsongens stora succé bestämde vi oss för att göra en uppföljare.

Säsong två av Min Klassiker

I säsong två valde vi att fokusera på en samhällsgrupp som ofta prioriterar bort träningen, har varierande sömnvanor och stressar mycket – nämligen studenter. I februari gick startskottet för den andra säsongen där tittarna får följa de fyra studenterna Malin, Roosa, Rasmus och Lotta som kämpar för att hitta en balans mellan träning och studier. Serien har sänts i 10 avsnitt på Min Klassikers Instagramkonto.

Trots ett klassikerår kantat av inställda motionslopp har årets fyra deltagare tagit sig an utmaningen med mycket energi och stor målmedvetenhet.

– Det känns väldigt kul att få möjligheten att inspirera till rörelseglädje genom Min Klassiker ett år till. Det har varit ett tufft år där vi alla har behövt ställa om, anpassa oss och förhålla oss till både en ny vardag och vårt sätt motionera tillsammans. Vi är väldigt stolta över årets säsong och hoppas att den kommer tas emot väl alla följare, säger Michael Thorén, vd En Svensk Klassiker.

Även i år har Min Klassiker fått äran att flytta in i tv-sofforna. I fyra avsnitt får tittarna följa deltagarnas resa mot att uppnå en långsiktig, hållbar och hälsosam livsstilsförändring. Avsnitten sänds på TV6, Viaplay och Viafree.

En Svensk Klassiker logotyp

Santander Consumer Bank är stolt huvudsponsor till En Svensk Klassiker sedan 2016. Tillsammans jobbar vi aktivt och gemensamt för att inspirera människor att investera i en hälsosam livsstil. Genom Team Santander hoppas vi motivera och inspirera fler till träning och rörelse.

Environment: Stage 🢒Country: Sweden 🢒Frontend Build: 20241125.1 Backend Build: 2.0.366