Gå direkt till textinnehåll

5 tips – så handlar du tryggt på nätet

Vi svenskar gillar att handla på nätet, hela 9 av 10 (92 %) nätshoppar (Svenskarna och Internet 2018, sid 109). E-handel har tveklöst sina fördelar – du behöver inte passa några öppettider och du kan jämföra priser hemma i lugn och ro. Men vad behöver du som kund tänka på, och hur ser man egentligen om en webbshop är en bluff eller ej? Vi har samlat våra fem bästa tips för att göra ditt nätshoppande lite säkrare.

1

Lär känna företaget

Ska du handla från en sajt för första gången? Lär känna företaget innan du börjar nätshoppa. Börja med att googla, leta recensioner och se till så att webbadressen är korrekt. Kontrollera också att det finns trovärdiga kontaktuppgifter. Har de en kundtjänst eller ett telefonnummer? Testa att ringa, de flesta seriösa företag vill vara nåbara för sina kunder.

Du kan även ta hjälp av Skatteverkets hemsida. Där hittar du information om företaget är godkänt för F-skatt, registrerat för moms och som arbetsgivare.

2

Leta efter trustmarks/ kvalitetsmärkningar

Det finns flera organisationer och nätverk som på olika sätt arbetar för att främja e-handelsbranschen genom att ta fram trustmarks/märkningar, för att du som kund ska kunna lita på att företaget är pålitligt.

De allra vanligaste märkningarna att hålla utkik efter är ”Certifierad e-handel” och ”Trygg e-handel”. Var noga med att klicka på märkningen för att kontrollera att företaget finns med bland godkända e-handlare – och därmed uppfyller certifieringens krav. Ibland kan bluffsajter använda märkningen för att signalera trovärdighet, men i själva fallet använder märkningen utan lov.  

3

Undvik att göra köp över publika nätverk

I dag erbjuds gratis wifi i många offentliga miljöer: hotell, flygplatser, bussar, caféer och restauranger. Oftast fungerar det både smidigt, snabbt och enkelt
– dessutom sparar du din egen datatrafik. Men tyvärr finns bedragare lite överallt. Om du surfar över ett publikt nätverk kan du vara ett öppet mål för någon som vill komma åt dina personuppgifter.

För det är faktiskt så att ett öppet nätverk är just det. Öppet. Med rätt kunskap kan en obehörig person få tillgång till information i din mobil, surfplatta eller dator. För att vara på den säkra sidan – använd din egna mobildata när du ska logga in på din mobil- eller internetbank där du behöver uppge personlig eller känslig information.

4

Gör ditt köp med säkert betalningsalternativ

Betalar du med kort? Försäkra dig om att sidan är krypterad, vilket betyder att informationen du lämnar bara kan läsas av dig och företaget du handlar hos. Du kan kontrollera om en sida är krypterad (eller skyddad) genom att titta på webbadressen. Inleds den med ”https” i stället för ”http” kan du känna dig trygg. Ser du även ett hänglås innan webbadressen betyder det att företaget kan identifieras.

När du väljer att betala med kreditkort omfattas du av konsumentkreditlagen. Om du vill reklamera en vara eller tjänst du betalat med ditt Santander Consumer Bank kreditkort ska du i första hand vända dig direkt till säljföretaget, om du ej får hjälp är du välkommen att kontakta banken.

5

Läs villkoren!

De allra flesta godkänner avtalsvillkoren – utan att läsa dem. Det är dumt, för i villkoren kan det finnas viktig information om leveransvillkor, din ångerrätt och hur du ska gå tillväga vid en reklamation. Om du handlar från en utländsk sida är det ännu viktigare att du går igenom villkoren, eftersom det kan tillkomma tillsynes dolda påslag i form av exempelvis tullavgifter.

Gällande din ångerrätt så gäller den inte alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte när du köper resor eller hotellnätter, inte heller specialtillverkade produkter eller livsmedel som snabbt kan försämras. Du bör även vara särskilt uppmärksam om du handlar från företag som har sin verksamhet utanför EU. Inom EU har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt. Handlar du däremot från ett land utanför EU kan andra regler gälla.

Se upp för phishing!

Då och då kan det dyka upp mejl från någon som påstår sig vara från ett företag eller en tjänst du använder, kanske din bank eller en prenumerationstjänst. I mejlet blir du ofta ombedd att klicka på en länk för att byta ditt lösenord.

Det här kallas phishing, eller lösenordsfiske på svenska – och det ska du vara uppmärksam på.

Misstänker du att något inte står rätt till:

  • Kolla vad mejlet ber dig att göra.
  • Kontrollera den eventuella länk de ber dig att klicka på genom att hålla muspekaren över länken utan att faktiskt surfa in på adressen.
  • Ber de dig i mejlet att exempelvis byta lösenord (ofta p.g.a. dataintrång), använd inte länken de ber dig klicka på, utan skriv själv in den äkta adressen till företaget i din browser.
  • Leta upp var du kan byta ditt lösenord och byt det, på det sättet undviker du risken att nappa på lösenordsfiske.

Slutligen, kom ihåg att aldrig lämna ut varken kontokortsuppgifter, lösenord eller annan känslig information via mejl.

Illustration of person with laptop
Environment: Stage 🢒Country: Sweden 🢒Frontend Build: 20241125.1 Backend Build: 2.0.366