Vad händer vid dödsfall?
Mitt i sorgen är det många praktiska delar att ta hand om. Här finns mer information om vad som är bra att tänka på och vad som händer hos oss på Santander vid ett dödsfall.
Adressändring
Om våra brev ska skickas till annan adress än den avlidnas folkbokföringsadress vänligen kontakta oss för en adressändring. Skriftlig begäran görs av dödsbodelägare tillsammans med en kopia på dödsfallsintyget eller av eventuellt ombud som förrättar bouppteckningen.
Fullmakt
Är ni flera dödsbodelägare eller om ett ombud representerar dödsboet kan det vara bra att upprätta en fullmakt. Den ska vara undertecknad av samtliga dödsbodelägare.
Autogiro och stående överföringar
Autogiron och stående överföringar avslutas inte automatiskt vid ett dödsfall. Önskar man att de stoppas, vänligen kontakta avsändande bank.
Mer information hittar du här:
- Vad händer med lån och krediter vid dödsfall?
- Vad händer med sparkonton vid dödsfall?
- Vad händer med bil- eller fritidslån vid dödsfall?
- Vad händer med privatleasing vid dödsfall?
Du kan även läsa mer på Konsumenternas.se (öppnas i nytt fönster)
och Efterlevandeguiden.se (öppnas i nytt fönster)
Kontakta oss
Vi på dödsboavdelningen finns tillgängliga för mer information och stöd i hanteringen av den avlidnes engagemang hos oss.
Telefon: 08-559 51010, måndag-fredag 10.00–15.00
E-post: dodsbo@santander.se